Het is niet altijd duidelijk wat mensen met aangeboren beperkingen in horen én zien, ook wel doofblindheid genoemd, kunnen leren. Ook weten we niet altijd hoe we diegene het beste kunnen helpen bij het leren. We ontwikkelden daarom een werkwijze met handvatten voor professionals om de mogelijkheden voor leren van mensen met aangeboren beperkingen in horen én zien in kaart te brengen. De werkwijze is af. In dit project maken we een opleiding voor professionals om deze werkwijze te kunnen gebruiken. We onderzoeken ook of de werkwijze en de opleiding goed te gebruiken zijn voor professionals.
Dit project wordt uitgevoerd in samenwerking met het deelprogramma CMB.
Is de dynamisch assessment werkwijze en de bijpassende opleiding bruikbaar voor professionals die werken met mensen met een aangeboren beperking in horen én zien?
2020 t/m 2026
Mensen met aangeboren beperkingen in horen én zien, ook wel doofblindheid genoemd, hebben vaak verschillende problemen. Het is daardoor moeilijker om hun mogelijkheden voor leren te ontdekken. Het afnemen van testen kan lastig zijn bij mensen met een aangeboren beperking in horen én zien. Die testen laten niet altijd zien wat iemand kan in het dagelijks leven. Daardoor weten we niet zeker wat iemand kan, en kunnen we diegene niet goed ondersteunen in het leren. Het is daarom belangrijk dat we een werkwijze hebben om de leermogelijkheden van mensen met een aangeboren beperking in horen én zien goed in beeld te kunnen krijgen.
Van 2020 tot en met 2023 ontwikkelden we een werkwijze om de leermogelijkheden van mensen met een aanboren beperkingen in horen én zien in kaart te brengen. Deze werkwijze is geschreven voor professionals die met hen werken. Om deze werkwijze te kunnen gebruiken moeten de professionals een opleiding volgen. Die ontwikkelen we op dit moment in dit project. Daarna kunnen de professionals aan de slag met de werkwijze in de praktijk.
Natuurlijk willen we ook weten of de werkwijze en de opleiding goed te gebruiken zijn voor de professionals. Hebben zij er iets aan in de praktijk? Is alles duidelijk opgeschreven? Is de opleiding te kort, te lang of precies goed? Kunnen de professionals na de opleiding zelfstandig aan de slag met de werkwijze? Allerlei vragen waar we graag antwoord op willen hebben.
Dit onderzoeken we door een groepje professionals de werkwijze en de daarbij horende opleiding te laten volgen. Daarna vragen we wat hun ervaringen zijn. Met de ervaringen van deze professionals verbeteren we de werkwijze en de opleiding. Daarna zorgen we ervoor dat de werkwijze en de opleiding in verschillende organisaties gebruikt kunnen worden.
Ons doel is dat zo veel mogelijk professionals de leermogelijkheden van mensen met een aangeboren beperkingen in horen én zien (doofblindheid) door middel van een dynamisch assessment in beeld kunnen brengen. We doen dit samen met een projectgroep die bestaat uit professionals uit zorg en onderwijs, onderzoekers en ervaringsdeskundigen.
Emma Vaillant, e.vaillant@kentalis.nl
Terug naar overzicht