Binnen het project Taalstimulering Thuis werken we aan een nieuw landelijk ouderprogramma voor ouders van jonge kinderen (2–5 jaar) met (een vermoeden van) TOS. Dit programma helpt ouders om de taalontwikkeling van hun kind thuis te stimuleren. De afgelopen 2,5 jaar hebben we veel stappen gezet – en nu is er ook een nieuwe naam: Met Taal Onderweg.
Deze naam staat voor de reis die ouders samen met hun kind maken. In het hele programma gebruiken we daarom herkenbare metaforen die bij dit thema passen. Bijvoorbeeld: hoe belangrijk ‘herhalen’ is, leggen we uit met een herkenbare situatie onderweg.
Alle ZG-instellingen bieden al trainingen aan voor ouders, maar doen dit op verschillende manieren. Met Met Taal Onderweg maken we één herkenbare oudercursus die overal gebruikt kan worden. Zo bundelen we kennis, pakken we knelpunten aan en zorgen we voor een sterk fundament voor álle ouders van kinderen met TOS.
In de cursus leren ouders op een praktische manier hoe zij de communicatie en taal van hun kind kunnen stimuleren, bijvoorbeeld door te benoemen of te imiteren. Onderzoek laat zien dat deze technieken werken.
Niet alle ouders kunnen of willen meedoen aan groepsbijeenkomsten. Daarom biedt het vernieuwde programma twee routes:
Het groepsspoor: gezamenlijke ouderbijeenkomsten (live of online) én individuele oefenmomenten.
Het individuele spoor: korte online lessen (microlearnings) die ouders thuis kunnen volgen, aangevuld met individuele oefeningen.
Het individuele spoor biedt meer maatwerk. Ouders kunnen meedoen op een manier en in een tempo die bij hen past.
Daarnaast komt er een werkboek waarin ouders informatie en opdrachten terugvinden. Deze opdrachten helpen om het geleerde toe te passen in het dagelijks leven.
De afgelopen 2.5 jaar heeft de projectgroep flinke stappen gezet – en daar zijn we trots op! Geïnspireerd door jarenlange praktijkervaring van professionals, ervaringsdeskundigen én de nieuwste inzichten, hebben we de opzet van vier groepsbijeenkomsten uitgewerkt. De eerste groepsbijeenkomst gaat over ‘wat is TOS?’ en in de drie bijeenkomsten daarna staan verschillende praktische interactietechnieken centraal, zoals: op ooghoogte zijn, wachten, imiteren en benoemen. Bij deze technieken gebruiken we duidelijke illustraties, zoals deze:
Ook zijn we begonnen met de ontwikkeling van de microlearnings en het werkboek.
Om de inhoud herkenbaar te maken, gebruiken we beeldmateriaal van ouders die de cursus volgen of hebben gevolgd. We maken ook nieuw beeldmateriaal. Heb jij nog geschikt beeldmateriaal binnen jouw instelling? Dan kun je dat nog steeds bij ons aanleveren.
De komende tijd werken we verder aan de groepsbijeenkomsten, het werkboek en de microlearnings. Ook bereiden we een haalbaarheidsstudie voor. In die studie kijken we:
hoe makkelijk het programma in de praktijk te gebruiken is
hoe ouders en professionals het ervaren
of het programma goed aansluit bij de doelgroep
en of we al een eerste klein effect kunnen meten