Mensen met een beperking in horen én zien (doofblindheid) hebben recht op toegang tot doofblind-specifieke zorg en ondersteuning als ze een reële hulpvraag hebben. De toegang tot deze zorg en ondersteuning moet niet alleen worden gebaseerd op medische criteria voor mate van verlies van gehoor en gezichtsvermogen (medische definities). Het is belangrijk om ook te kijken naar de eventuele problemen die iemand ervaart in het dagelijks leven, de Functionele Nederlandse Definitie.
Om deze functionele definitie van doofblindheid praktisch te gebruiken, ontwikkelden we de functioneringsvragenlijst bij een beperking in horen én zien. De vragenlijst brengt in kaart of iemand problemen in het dagelijks functioneren ervaart en een hulpvraag heeft door de beperking in horen en zien. Dit kunnen hulpvragen zijn die gaan over communicatie, eigen regie en sociaal functioneren.
De functioneringsvragenlijst heeft twee doelen:
In een pilotonderzoek kijken we of de functioneringsvragenlijst bruikbaar is. Het pilotonderzoek vindt plaats bij de vijf organisaties in de zintuiglijk gehandicaptenzorg (Bartiméus, GGMD, Kalorama, Koninklijke Kentalis, Koninklijke Visio). Medewerkers starten in november met testen van de vragenlijst. Ervaringen met de bruikbaarheid worden verzameld via vragenlijsten voor medewerkers en interviews met medewerkers en cliënten. Het onderzoek duurt tot mei 2025.
Wil je meer weten over dit project? Neem dan contact op Marleen Smits marle.smits@kentalis.nl
Terug naar overzicht