Heeft of krijgt je baby hoortoestellen? Dat is voor het kindje zelf maar ook voor jou als ouder wennen.
In een video hebben we alles op een rij gezet dat kan helpen bij hoortoestelgebruik door jonge, slechthorende kinderen.
Bekijk de video ‘Mijn baby krijgt hoortoestellen’ met ondertiteling in Nederlands, Nederlandse Gebarentaal, Engels, Turks of Arabisch. Heb je daarna nog vragen? Onder de video’s hebben we de meest gestelde vragen beantwoord.
Links naar verschillende informatiebronnen en ervaringsverhalen die kunnen helpen bij het hoortoestelgebruik van je kind, vind je onderaan deze pagina.
De video en het overzicht met informatiebronnen zijn ontwikkeld binnen het project Wat Hoor Ik.
Veelgestelde vragen
De kinderen in deze video hebben een matig of ernstig gehoorverlies, maar de adviezen zijn bruikbaar voor alle kinderen die hoortoestellen dragen.
De adviezen zijn gebaseerd op ervaringen van ouders, ervaringen en kennis van professionals (zoals gezinsbegeleiders, audiologen en gedragsdeskundigen) en inzichten vanuit de wetenschappelijke literatuur:
Nog vóór een kind woordjes gaat begrijpen, leert het allerlei geluiden en klanken herkennen. Dit is de basis van gesproken taal.1 Om die basis goed te kunnen leggen moet je baby zo vroeg mogelijk, zo veel mogelijk horen. De hersenen kunnen alleen goed leren geluid te verwerken als er genoeg geluid binnenkomt.2,3 Hoe vaker je kind de hoortoestellen draagt, hoe beter dit is voor de gesproken taalontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling van je kind.4,5,6 Om zoveel mogelijk geluiden mee te krijgen is het belangrijk dat je baby de hoortoestellen vaak draagt. Het liefst alle uren dat je baby wakker is7. Het helpt om een routine op te bouwen door de hoortoestellen in te doen op vaste momenten 8. Je doet de hoortoestellen alleen uit wanneer je baby in bad gaat of gaat slapen. Doe ze daarna zo snel mogelijk weer in.
1 Kuhl, P. K. (2010). Brain mechanisms in early language acquisition. Neuron, 67(5), 713-727. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2010.08.038.
2 Cardon, G., Campbell, J., & Sharma, A. (2012). Plasticity in the developing auditory cortex: Evidence from children with sensorineural hearing loss and auditory neuropathy spectrum disorder. Journal of the American Academy of Audiology, 23(06), 396-411. https://doi.org/10.3766/jaaa.23.6.3
3 Cardon, G., & Sharma, A. (2019). Somatosensory cross-modal reorganization in children with cochlear implants. Frontiers in Neuroscience, 13, 469. https://doi.org/10.3389/fnins.2019.00469
4 Sininger, Y. S., Grimes, A., & Christensen, E. (2010). Auditory development in early amplified children: Factors influencing auditory-based communication outcomes in children with hearing loss. Ear and Hearing, 31(2), 166-185. https://doi.org/10.1097/AUD.0b013e3181c8e7b6
5 Tomblin, J. B., Harrison, M., Ambrose, S. E., Walker, E. A., Oleson, J. J., & Moeller, M. P. (2015). Language outcomes in young children with mild to severe hearing loss. Ear and Hearing, 36(01), 76S-91S. https://doi.org/10.1097/AUD.0000000000000219
6 Ching, T. Y., Dillon, H., Leigh, G., & Cupples, L. (2018). Learning from the Longitudinal Outcomes of Children with Hearing Impairment (LOCHI) study: Summary of 5-year findings and implications. International Journal of Audiology, 57(sup2), S105-S111. https://doi.org/10.1080/14992027.2017.1385865
7 Smith, J., Wolfe, J., & Stowe, D. (2021). Eyes open, Ears on: Supporting hearing technology use in children with hearing loss. The Hearing Journal, 74(6), 32,34-37. https://doi.org/10.1097/01.HJ.0000755524.04499.e2
8 Moeller, M. P., Hoover, B., Peterson, B., & Stelmachowicz, P. (2009). Consistency of hearing aid use in infants with early-identified hearing loss. American Journal of Audiology, 18(1), 14-23.
https://doi.org/10.1044/1059-0889(2008/08-0010)
Deze video is tot stand gekomen vanuit het project ‘Wat Hoor Ik’ binnen Deelkracht. Deelkracht wordt gefinancierd door een subsidie van ZonMW (subsidienummer 637003001). Dit project heeft als doel om de kennis en het inzicht te vergroten van ouders en professionals over gehoorverlies en wat het effect is van hoorrevalidatie op de gesproken taalontwikkeling van slechthorende kinderen.
In een werkgroep bestaande uit ervaringsdeskundigen, professionals (zoals gezinsbegeleiders, audiologen en gedragsdeskundigen) en onderzoekers van verschillende organisaties is de opzet en de inhoud van de video bedacht. Natuurlijk was de uitvoering niet mogelijk zonder de waardevolle bijdrage van de vier gezinnen die in de video deelnemen.
Probeer de hoortoestellen steeds weer in te doen, ook al is dit soms lastig. Op die manier raakt je kind eraan gewend en zal hij het al snel heel gewoon vinden.
Je kind heeft hier geen last van. Het is niet schadelijk voor je kind of het hoortoestel, maar het kan wel een irritant geluid zijn voor jou en de omgeving.
De hoortoestellen werken het beste als ze niet fluiten. Het fluiten van hoortoestellen is niet erg, maar geeft wel aan dat de hoortoestellen even niet goed werken.
Welke oorzaken zijn er voor het fluiten?
Hoe jonger je kind, hoe vaker je de oorstukjes moet vervangen. Je kind groeit dan namelijk het snelst. In het eerste jaar moeten de oorstukjes van je kind gemiddeld elke drie maanden vervangen worden.
Het uittrekken van de hoortoestellen door je kind is vaak maar een fase. Je kind ontdekt de wereld, dus ook de hoortoestellen. Als je kind de hoortoestellen uittrekt, wil dit niet zeggen dat je kind de hoortoestellen niet in wil. Dit hoort bij de fase van de ontwikkeling van je kind, net zoals hij zijn sokken uittrekt. Doe de hoortoestellen zo snel mogelijk weer in.
Als je kind de hoortoestellen steeds weer uittrekt, maak er dan geen strijd van. Leg de hoortoestellen even weg en doe ze na een paar minuten weer in. Als je kind maar één van de hoortoestellen uittrekt, kun je het andere hoortoestel gewoon laten zitten. Twee hoortoestellen is beter, maar één hoortoestel is beter dan geen.
Er zijn allerlei hulpmiddelen die ervoor kunnen zorgen dat je kind de hoortoestellen minder snel kwijtraakt:
Het is heel belangrijk om de hoortoestellen te verzekeren tegen verlies en diefstal voor als ze wel een keer kwijtraken. Informeer hiernaar bij het audiologisch centrum of de behandelaar van je kind.
Als je kind buiten een muts draagt over de hoortoestellen heen, hoort hij nog wel. Er komt nog behoorlijk wat geluid door de stof van een muts heen. Wel kunnen de hoortoestellen gaan fluiten. Probeer wat verschillende mutsjes uit; bij sommige modellen heb je minder last van fluiten dan bij andere. Kies bij voorkeur een muts zonder fleecevoering. Een losse muts zal minder snel fluiten dan een vaste capuchon. Luchtdoorlatende stof, zoals ‘losse wol’ zorgt ervoor dat er meer geluid door de muts kan komen.
Er zijn ook speciale mutsjes te koop die gebruikt kunnen worden bij hoortoestellen. Deze mutsjes laten meer geluid door op de plek van de hoortoestellen.
Dit hangt af van hoelang de hoortoestellen per dag aanstaan. Hou in je agenda bij wanneer je de batterijen vervangen hebt. Dan weet je na een paar weken hoelang ze ongeveer meegaan. Gemiddeld gaan de batterijen van de hoortoestellen ongeveer een week mee. Het is handig als er bij het kinderdagverblijf/school/oppas altijd reservebatterijen liggen. Maar het is nog mooier om te voorkomen dat ze daar opraken. Als je de batterijen elke week vervangt is dat waarschijnlijk voldoende. Doe dit op een vast moment in de week, zodat je het nooit vergeet. Controleer elke dag bij het uitdoen van de hoortoestellen of ze het nog doen.
Nee, de hoortoestellen worden zo ingesteld door de audioloog of audicien dat ze niet te hard kunnen staan. In hoortoestellen is een ‘maximum power output’ ingesteld: een maximum geluidsniveau waar het hoortoestel nooit bovenuit komt. Hoortoestellen versterken niet alle geluiden evenveel: zachte geluiden worden meer versterkt dan harde geluiden.
Het is niet de bedoeling om met hoortoestellen in bad te gaan, te douchen, of te zwemmen. Doe de hoortoestellen dan uit. Hoortoestellen zijn wel spatwaterdicht dus je hoeft ze niet uit te doen als het regent. Zijn de hoortoestellen nat geworden? Doe ze dan in de droogdoos.
Er bestaan ook hoesjes die om de hoortoestellen heen kunnen ter bescherming tegen zand en water.
Een goed startpunt is deze video. Daarnaast kun je heel veel informatie vinden in het overzicht ‘Hoortoestelgebruik van je slechthorende kind’.