Met regelmatige screening kunnen psychische problemen op tijd worden opgespoord en behandeld.
Soms zijn kinderen uit balans. Ze worstelen met psychische problemen. Dat kan om allerlei verschillende soorten problemen gaan. Somberheid, Angst of Boosheid. Of steeds maar moeten denken aan die ene ingrijpende gebeurtenis. Het is belangrijk om goed zicht te hebben op deze psychische problemen. En aan deze problemen te werken. Vooral bij dove en slechthorende kinderen. Daarom heeft Kentalis een programma ontwikkeld: Psywel.
In het screeningsprogramma van Psywel wordt elke twee jaar (op school) onderzocht of dove en slechthorende leerlingen psychische problemen hebben. Dat gebeurt aan de hand van vragenlijsten (kind, ouders en de leerkracht) en gesprekken. Na het opsporen van de psychische problemen is het behandelen de volgende stap. Dat gebeurt soms binnen de GGZ (bijvoorbeeld GGMD) en soms binnen Kentalis.
Kentalis zet Psywel nu al een aantal jaren in. In het project evalueren we hoe de screening en behandeling nu verloopt. In 2020 zijn we gestart met het onderzoeken van de screening. Zeventien scholen van Kentalis hebben in 2020 meegedaan aan het onderzoek. In het voorjaar van 2021 zal deze evaluatie worden afgerond. Daarna zal gestart worden met het evalueren van de Psywel behandelingen in de zorg van Kentalis.
In dit project worden ook pilots gestart met Pyswel bij andere organisaties voor dove en slechthorende leerlingen in Nederland. In 2020 zijn alle voorbereidingen getroffen. We hebben een aantal scholen gevonden (Viertaal college Amsterdam, Auris dr. Polanoschool en Auris College Rotterdam) die enthousiast zijn over Psywel. En er zijn in 2020 speciale trainingen en cursussen gemaakt voor de gedragskundigen en leerkrachten van deze scholen. In 2021 zullen we gaan starten met Psywel op Viertaal en Auris
Het wordt steeds belangrijker om behandelingen ook via digitale media te gaan aanbieden. Daarom gaan we in 2021 één of meerdere bestaande Psywel behandelingen via digitale media uitproberen (‘Ik durf’ of ‘Doepressie’).