Samen bouwen aan betere communicatie voor jonge kinderen met CMB

Looptijd 2023 -2025

Waar gaat het project over?
Voor kinderen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) is communiceren niet vanzelfsprekend. Ze kennen minder woorden dan hun leeftijdsgenoten zonder CMB of kunnen zich nog niet goed genoeg duidelijk maken. Om dit te leren gaan ze naar speciale behandelgroepen met interventies op maat binnen de zintuiglijk gehandicaptensector. Op deze groepen leren kinderen op een speelse manier nieuwe woorden en communicatieve en sociale vaardigheden. Dit wordt gedaan via verschillende activiteiten, zoals spelen, boekjes lezen of liedjes zingen. Als kinderen (nog) niet kunnen praten leren ze gebaren of gebruiken ze plaatjes. Zo leren ze steeds beter communiceren en meer taal.

Waarom is dit project nodig?
We willen de groepsbehandeling voor jonge kinderen met CMB zo goed mogelijk maken. Om goed aan te sluiten bij de behoeften van jonge kinderen met CMB willen we weten wat volgens professionals en ouders van kinderen met CMB helpt in de communicatieve behandeling. Ook willen we weten wat volgens de wetenschappelijke literatuur helpt bij het leren communiceren.

Wat hebben we al gedaan in het project?
De afgelopen jaren (‘Werkzame elementen communicatieve behandeling’, 2020-2022) hebben we op verschillende manieren onderzocht wat goed werkt in de communicatieve behandeling van jonge kinderen met CMB. Van welke activiteiten leren kinderen heel veel? En welk materiaal gebruiken ze graag? We hebben:

  • Informatie gehaald uit wetenschappelijke literatuur, zoals artikelen of boeken.
  • Professionals van de behandelgroepen (bij Kentalis en Milo) gevraagd hoe ze hun ideale behandeling vorm zouden geven. Wat werkt volgens hen het beste in de communicatieve behandeling? (zie Wat werkt volgens professionals?)
  • Ouders van kinderen die op de behandelgroepen zitten of kortgeleden hebben gezeten, gevraagd wat zij een goede behandeling vinden. Wanneer zien zij dat hun kind meer gaat communiceren? (zie Wat werkt volgens ouders?)

We hebben alle informatie die binnen het project verzameld is met elkaar vergeleken. Zijn er opvallende verschillen? Of zijn er misschien duidelijke overeenkomsten? Dit vertelt ons welke onderdelen van de behandelgroepen (extra) belangrijk zijn voor de communicatieve ontwikkeling van jonge kinderen met CMB.

Wat doen wij nu in het project?
Met de gevonden informatie hebben we een kaartenbak en online omgeving voor professionals en ouders ontwikkeld. In de kaartenbak en online omgeving kan je tips en informatie vinden over hoe je de communicatieve ontwikkeling van kinderen met (een vermoeden van) CMB of een communicatieve achterstand kunt stimuleren. Bijvoorbeeld: Hoe kan je een kind ondersteunen bij praten, gebaren of andere manieren van communiceren? En wat zijn verschillende manieren en hulpmiddelen om een kind te leren communiceren?

We willen weten of ouders en professionals van kinderen met (een vermoeden van) CMB of een achterstand in de communicatie enthousiast zijn over de kaartenbak en de online omgeving. Dit gaan we onderzoeken door ouders en professionals met de eerste versie van de kaartenbak en online omgeving te laten werken. De feedback van ouders en professionals wordt gebruikt om de kaartenbak en de online omgeving verder te ontwikkelen. Op deze manier kunnen we zorgen dat de ontwikkelde producten goed aansluiten bij de wensen en behoeften van ouders en professionals van kinderen met (een vermoeden van) CMB of een communicatieve achterstand.

Team

  • Lisette van der Heijden, projectleider / onderzoeker – Kentalis
  • Madelon Toussaint, onderzoeker – Kentalis
  • Ellis van Dijk, logopedist – Kentalis
  • Emma Vaillant, senior onderzoeker – Kentalis
  • Margje van der Schuit, senior onderzoeker / deelprogrammaleider – Kentalis
  • Gerna Scholte, onderzoeker – Milo
  • Irena Draskovic, senior onderzoeker – Milo
  • Sjoukje Kuipers, ervaringsdeskundige ouder

Contact

Wil je meer weten over het onderzoek? Of wil je meedoen aan het onderzoek? Dan kan je contact opnemen met Lisette van der Heijden via Lis.vanderheijden@kentalis.nl.

Terug naar overzicht