Werkzame elementen communicatieve behandeling

De vroegbehandeling voor kinderen met CMB zo goed mogelijk maken.

Wat werkt goed in de vroegbehandeling?

Looptijd: 2020 – 2022

Kinderen met communicatief meervoudige beperkingen (CMB) hebben vaak problemen in de communicatie. Ze kennen minder woorden of weten niet goed hoe ze contact kunnen maken. Om dit te leren gaan ze naar een speciale opvang: de vroegbehandeling. Op deze groepen leren de kinderen beter communiceren en meer taal. Dit doen ze via verschillende activiteiten, zoals spelen, boekjes lezen of liedjes zingen. Als kinderen (nog) niet kunnen praten leren ze gebaren of gebruiken ze plaatjes. Zo leren ze steeds beter communiceren en meer taal. We willen deze vroegbehandeling zo goed mogelijk maken. Daarom doen we dit onderzoek.

Wat doen we?
We onderzoeken wat goed werkt in de behandeling van kinderen met CMB. Van welke activiteiten leren kinderen heel veel? Welk materiaal gebruiken ze graag? Op verschillende manieren verzamelen we informatie over wat goed werkt:

  • We halen informatie uit wetenschappelijke literatuur, zoals artikelen of boeken.
  • Medewerkers in de vroegbehandeling vragen we wat ze doen. Wat vinden zij hierbij goed werken?
  • De ouders van de kinderen vragen we wat zij een goede behandeling vinden. Wanneer zien zij dat hun kind beter gaat communiceren?
  • Ook kijken we naar de kinderen zelf. Hoe reageren zij op activiteiten of materialen?

Deze informatie vergelijken we met elkaar. Zijn er misschien overeenkomsten? Dit zijn dan belangrijke onderdelen voor de vroegbehandeling.

Wat levert het project op?
Met de informatie uit dit onderzoek verbeteren we de vroegbehandeling voor kinderen met CMB. Zo maken we een richtlijn met wat goed werkt in de vroegbehandeling van kinderen met CMB. Dit helpt medewerkers om keuzes te maken in activiteiten en materialen.

We delen de resultaten ook met anderen. Bijvoorbeeld door het op te schrijven en via internet te delen. Of door een filmpje op te nemen over de vroegbehandeling en te laten zien wat goed werkt. Op deze manier kunnen ook anderen deze activiteiten gebruiken. Zodat de kinderen zoveel mogelijk oefenen met communiceren. Niet alleen bij de vroegbehandeling, maar ook thuis of op school.

Team

  • Margje van der Schuit, projectleider / onderzoeker – Kentalis
  • Madelon Toussaint, onderzoeker – Kentalis
  • Ulrika Klomp, onderzoeker – Kentalis
  • Rita Gerkema-Nijhof, gedragskundige – Kentalis
  • Selsela Hasami, gedragskundige – Milo
  • Maartje ten Hooven-Radstaake, onderzoeker – Milo
  • Ellis van Dijk, logopedist – Kentalis
  • Marian Sloots, onderwijskundige – Kentalis
  • Adrie Jonkman-Quaak, docent NGT – Kentalis
  • Stijn Deckers, onderzoeker – Milo
  • Janneke Custers-Veerman, gedragskundige – Kentalis
  • Jeannette Slim, communicatiedeskundige – Kentalis
  • Helga Nijboer, communicatiedeskundige – Kentalis
  • Judith Stoep, onderzoeker – Milo
  • Ervaringsdeskundige ouders

Contact

Wil je meer weten over het onderzoek? Of wil je meedoen aan het onderzoek? Dan kan je contact opnemen met Margje van der Schuit via m.vanderschuit@kentalis.nl

Terug naar overzicht